19 desember 2011

Kenichi Matsuoka

(EN) It is my 7th deployment to the bottom of the Earth.  After my first trip to Antarctica which took 500 days (over wintering) at Japanese Syowa Station, I was involved in US and Belgian Antarctic programs and last year I visited Troll Station for the first time.  I grow up and received my PhD in Japan, worked in the Unites States eight years and joined Norwegian Polar Institute in February 2010.  I am a glaciologist primarily using radar to look through the deep blue glacial ice to its base.  This time, I will work as the field team leader and glaciologist.  Oh, some people believe that my most important job for this journey is to organize the second Sushi Dinner at Troll Station after our successful deployment to the Fimbul Ice Shelf; I helped organizing the first Sushi Dinner at Troll last season.

(NO) Det er den sjuende gangen jeg reiser til jordas underside. Etter min første reise til Antarktis, som varte i 500 dager (overvintring) på den japanske stasjonen Syowa, ble jeg involvert i Antarktiske ekspedisjoner organisert av USA og Belgia. I fjor besøkte jeg stasjonen på Troll for første gang. Jeg vokste opp og tok doktorgraden i Japan, jobbet åtte år i USA og begynte ved Norsk Polarinstitutt i februar 2010. Jeg er glasiolog, og hovedsakelig bruker jeg radar for å se gjennom den dype blå isbre-isen ned til bakken under. Denne gangen skal jeg være ekspedisjonsleder og glasiolog. Ja, noen folk tror at den viktigste oppgaven min på denne ekspedisjonen er å organisere den andre sushimiddagen på Troll etter det suksessfulle feltarbeidet på Fimbulisen; forrige sesong hjalp jeg til med å organisere den første sushimiddagen på Troll.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar